הפסיכולוגיה של הספורט – כשם שאני רואה אותו וכשם שאני כמאמן טריאתלון ומאמן מנטאלי לספורטאים מנסה להנחיל אותה לאלו מכן ומכם הרוצים להקשיב, ליישם, לבצע ולעשות. כיום אני מצליח לתרגם את הפסיכולוגיה של הספורט עם הפעילות – Doing עצמה לצורה של אימון נוער ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי וזו חוויה קסומה ומעצימה, כמאמן וכל שכן כאדם. (מוזמנים עוד להקשיב ב "פודקאסט" שלי – ממש כאן)[fontawesome icon="fa-play-circle-o" circle="no" size="18px" iconcolor="#1e73be" circlecolor="" circlebordercolor="" rotate="" spin="no" animation_type="0" animation_direction="down" animation_speed="1" alignment="" class="" id=""]

מה לא נכתב על הענף המדהים הזה בהתנהגות האנושית; ההלימה, הקשר הדואלי הזה שבין הגוף לבין הנפש. יש ונדמה שהיום, יותר מתמיד, כולם רצים, רוכבים על אופניים, משחקים כדורגל / סל או גולשים על סאפ או צונחים וכדומה וכדומה. נוכח עליית הזמן הפנוי, כמו גם, מהירות וקצב החיים היום והרצון של כולנו "לקדש ולטפח את האינדיבידואל שבנו" החלטתי לפנות קצת זמן ולספר לכם על הקשר המופלא הזה שבין הגוף לנפש ובתוך כך לטפח אותו, לשדרג אותו ולתת לו מקום מרכזי ובטח בהיבט של דרך חיים !

הייתי קצת אחריי גיל 24 עת התחלתי לרוץ ריצות ארוכות ומשמעותיות בהן התחלתי להקשות על עצמי יותר ויותר, תנאי השטח, מזג האוויר, שעות האימון, צריכת מזון תוך כדי האימון ובלעדיו ובכלל, ולבחון את הקשיים, עד כמה אני יכול להם ומתי אני עובר להליכה, נתפס לי שריר או פשוט עוצר ואומר עד כאן ! ! חוויתי את מנעד הרגשות של ההצלחות וכישלונות עד תום ובמקביל לכך התחלתי ללכת לפסיכולוג למען אנתב ואפלס לי את הנתיב הנכון בחיי בו אוכל למצות כישוריי וכן, ליהנות מהם ! פגשתי את אילן האדיב והנעים אשר הגדיר את מהות הקשר והמחויבות בינינו ולפי תדרוכו התפקיד שלי לדבר, להוציא, לשלם וכן, הכי חשוב – להגיע לפגישות ! כל יום רביעי ב 10:00 אני מחויב אליו ! אם אני לא בא, הוא לא מוכן לטפל בי. לחצתי את ידו, וידאתי שבמסגרת ההסכם אני יכול לעשן, לחצתי את ידו אמרתי "מסכים", והדלקתי מרלברו אדומה וחזקה ונשפתי מלוא ריאותיי. שיאו של הטיפול, האימון, ההתקדמות והטיפוס הוגדר בפגישה הראשונה ולפיה מחויבות, התמדה והתעקשות על הדרך תוביל אותנו אל הפתרון, האושר אל המקום אליו שאפתי וחלמתי להגיע לפניי כ 20 שנה.

ירון דניאלי

ספורט לגישתי, מהווה ענף פסיכולוגי בתוך דיסציפלינה טיפולית כללית; עם חבר טוב, מאמן ואיש חכם: ירון דניאלי

ובאלגוריה לגישה שלי נכון היום, עשרים שנה אחריי כמאמן טריאתלון ומאמן מנטלי – תגיעו לאימון ! עייף, תשוש, בלי מצב רוח בלי כוח, תבואו ! אגב, כאשר אני פצוע (למשל עת נפלתי מהמיטה לתוך כוס יין . .חח . . אמיתי) עם קביים ומגיע לאמן זה נובע בדיוק ממקום זה. אז, את או אתה את שלך עשית בעצם ההגעה לאימון מכאן אני, המאמן, צריך להיות מעניין, דינמי, גמיש, אמפתי וחיובי וברור, בסיומו של האימון על פי רוב תגידו "תודה רבה – מזל שבאתי". מבינים אותי ? הדרך נפתחת למתמידים, למאמינים והכי חשוב לעושים ! תאמינו לי שלא בכל בוקר אני קם בשיאי (למרות שבאמת שיש לי 20 שנה נהדרות) ובכל זאת, אני קם, מודה לאל ומודה על כל הטוב הזה, נשכב לי על מזרון / מחצלת ומתחיל להעיר את הגוף שלי על מנת לדייק אותו אל הנפש שלי ואל המשימות הצפויות לנו היום.

הפסיכולוגיה של הספורט - אסף לב

כמובן, נשאלת השאלה האם לכל סוג של ספורט יש את הפסיכולוגיה שלו וכמובן שכן ומאמר זה ינסה לשפוך מעט אור על תחום העיסוק שלי, ספורט אירובי, היינו, תנועות יחסית קבועות, מאמץ מתמשך וארוך וכן, ללא מעורבות של כדור ולמעלה מכך, ספורט אישי, אינדיבידואלי – אתה, מה שיש לך והיושב במרומים. אז אמרנו, ההחלטה לעסוק בספורט ולהיות מחויב לכך אומרת, פחות או יותר לקום כל בוקר הרבה לפני התרנגול הראשון וכל שכן, לקום לעשייה, לתנועה ! רמת המחויבות לפעילות הינה גבוהה, הן בהיבט של שעות שינה נדרשות, הן בהיבט של תזונה והן בהיבט של שמירה קפדנית על מכלול התודעה וההוויה האנושית המחייבת את התפקוד הפונקציונלי ברמתו הגבוהה ביותר ושוב, אני מתייחס לרמה של כמוך וכמוני, רמה של חובבנים ולא ברמה של ספורטאי העילית.

מחויבות!!!

בתוך כך, כאשר אתה כה מחויב לפעילות שכזו אתה חייב להיות במצב תודעתי חיובי ! כאשר השעון שלי מצלצל בבוקר – ולרוב אני קם לפניו – והשעה מראה 04:35 אני יודע שזכיתי ! זכיתי לקום, אני קם מתוך בחירה ועושה בדיוק את מה שאני רוצה ובוחר לעשות. בדרך זו אני עוזר לנפשי להשתחרר מכבלי הבית, אור, מזגן, שמיכות, אוויר דחוס יחסית וכן, לעתים מבת זוגתי. . אני יודע שבעוד מספר דקות – לאחר חימום קל על מזרון ופשיטת איברים – אני ארוץ, אתנתק מהקרקע עם כל גופי ואוכל לחוש את התחושה הנפלאה ביותר או לפחות בין הטובות ביותר שניתן לחוש. זרימה אנרגטית Flow ואומר שחרור של אותם איברים זעירים במוח המשדרים לי: טוב לי, איזה כיף הלוא אלו הם האנדורפינים המופרשים במוח ביתר שאת בזמן פעילות גופנית.

אימון מנטאלי – לידתו של הענף – כבר בשנת 1898 זוהתה במחקרו של הפסיכולוג נורמן טריפלט כי רוכבי אופניים ירכבו מהר יותר באם ייראו היכן ממוקמים הרוכבים האחרים (בימים אלו מושלמת הקמת ולדרום – אולם פרקט לרכיבת אופניים – בישראל, ת"א) ביחס אליהם ולפיו יתקיים מארג של "הקלה חברתית" וזאת נוכח גורמים כגון, איום חברתי או הערכה חברתית וכדומה. ומכאן ואילך החל להתפתח הענף הפסיכולוגי ולתת ביטוי נרחב יותר בכל ענפיי ספורט וכאמור, מבחינתי, הדגש על הוא פעילות אירובית, עם במסגרת אישית או עם במסגרת של קבוצה אשר בה ובדרך זו אני מאמין יותר מכל, בעצם יצירת "הווית הקבוצה" המגבשת, מאחדת, מלכדת, שומרת ומפרגנת – בימים טובים וכמובן, בימים פחות טובים.

כיום הגישה הפסיכולוגית השלטת, לפחות בעבודתי אני, מדבר ונשען על "פסיכולוגיה חיובית" (סלינגר 1998) ולפיה, אושרו הכללי של המאומן תקבע רבות לגביי איכות הביצוע שלו או שלה, תמנע פציעות, תבנה חוסן אישי ותביא אותו לביצוע מיטבי וכל שכן תשמר לאורך זמן. נקלה נסכים כי הקשר בין ספורטאי עילית ומדד האושר אינם תמיד עולים בקנה אחד ולא אחת נשמעת הטענה כי ספורטאי בשיאו "נראה חולה" וכאן אני חייב לסייג את הדברים ולציין שוב כי כל אדם הוא יחיד ומיוחד ולכל אחד מאתנו יש את הגורמים המניעים שלו כמו בדיוק את הגורמים המעכבים אותו . . .

סוף דבר –

הפסיכולוגיה של הספורט הינה ענף מרתק המשלב 2 גורמים התורמים ליצירת עולם טוב ומעניין יותר, פעילות גופנית ותחושה נפשית, אישית וקבוצתית משופרת. בה בעת, תמיד אני מבקש לשים את הדעת כי עודף פעילות גופנית או "התמכרות" לתחושה הזו בה מופרשים אנדורפינים מבלוטת יתרת המוח עלולה להיות מסוכנת, מצמצמת ויצירת הווי חיים אשר הינם מוגבלים ולא מומלצים. הפעילות הגופנית עליה להיות תחומה במסגרת בה היא לא פוגעת באיכות החיים ובמרקם העדין שבין משפחה, חברים, עבודה והוויה של האדם, הספורטאי; שמירה על בריאותו הגופנית והנפשית של האדם, האתלט, הספורטאי הם בדיוק אמות המידה שעל פי הם צריך לקבל את ההחלטה, כמה הספורט מועיל וחיובי או כמה הוא לוקח טיפה מעבר למה שצריך לקחת. אז, היו מדויקים ! בעשייה – Doing וכמובן, תיהנו, תחוו, "תהיו" ותצליחו.

אנרגיה טובה,       

אסף                                                                            

מקורות:

  • קורס מאמנים מנטאליים, ספורט דוק 2013
  • קורס מאמני טריאתלון וינגייט 2010
  • פסיכולוגיה חיובית – לפיתוח חוסן נפשי וחיים בעלי משמעות – אתר השירות הפסיכולוגי
  • Norman Triplett (1898) American Journal of Psychology, 9, 507-533
  • ניסיון חיי

אנרגיה טובה, אסף

הצטרפו אלינו בפייסבוק 

asafrunners@gmail.com

 

ערוץ היוטיוב ונשמח לקבל תגובות על הסרטונים

ויש גם אינסטגרם מדליק

אימון וליווי מנטאלי – ליצירת קשר לחצו כאן

"רצים עם אסף" – תעשו ספורט – זה עושה טוב, לכם ולעולם

8993137 – 052

אסף לב - אימון מנטאלי וגופני

            "הפסיכולוגיה של הספורט" – אימון מנטאלי וגופני

אסף לב
אסף לב
במהלך לימודי לתואר שני במנהל עסקים, ראיתי מקרוב המון אנשים עייפים שצריכים משהו שיזין אותם: תחושה טובה, אנרגיה חיובית – משהו מעבר שיאפשר להם לא רק להתמודד, אלא לשגשג בכל תחום בחיים; בדיוק אז הבנתי את מקומי ותפקידי כאן: לאמן! מנטאלית וגופנית, ערכית ותודעתית. אז נעים מאוד👍 אני אסף לב, מאמן מנטלי ומאמן טריאתלון; ספורטאי פעיל, "איש ברזל", מרתוניסט ומאמין בספורט אירובי: תנועה, רכיבה, שחיה וריצה בעיקר - כדרך חיים! הגדרה עצמית - השכמה מוקדמת בבוקר וניהול אורח חיים בריא ושליו ככל שניתן. יזם, מקים ומאמן קבוצת הריצה בכפר-סבא: "רצים עם אסף" וקבוצת הרכיבה של כפר סבא - ונהנה מכל רגע. ♥ מאמן אישי לחיים, לזוגיות, לספורטאים, למנהלים, וגם לאנשים עם "צרכים מיוחדים": שיחה, תנועה, אמונה, העצמה, נאמנות והכי חשוב: חברות.💯

8 Comments

  1. דודי אבקסיס הגיב:

    אח שלי כתבה מעניינת ונכונה.
    חושב שזה ארוך מדי, לא לכולם יש הסבלנות לקרא הכל ( חבל לפספס כל משפט בכתבה)
    אז רצוי קצר כך כולם יקראו הכל.

    בריאות , אושר ואנרגיות מעולות.

  2. נאור אלמוג הגיב:

    אסף,

    יש לך בהחלט כשרון כתיבה ובמאמר מעניין. הערות:
    1. כמו שדוד העיר, הייתי מקצר (אני יודע מנסיון אישי כמה קשה להפטר מחלק מהשקפים במצגת (אצלי) אבל תהליך הצמצום רק משפר)
    2. התמונה עם ירון מקסימה אבל היא נראת חסרת קונטקסרט במאמר (אוליי פיספסתי) – צריך לקשור אותה לרעיון הכללי אפילו פשוט עלי ידי כותרת מתאימה
    3. סיכום אמור להיות סיכום. כלומר קצר ויותר מכך, לא אמור להוסיף מידע או רעיונות חדשים
    4. פונט וורוד לקטע כל כך ארוך? הייתי בוחר במשהו סולידי יותר

    נאור

    • אסף לב הגיב:

      אהלן נאור והמון תודה על התובנות.
      על זה, מבין, מסכים ולומד ובכל זאת . . הכול חשוב.

      הורדתי קצת,
      אנרגיה מעולה,

      אסף

  3. challenge 24‏ הגיב:

    Challenge 24Hr מתקיים בפעם הרביעית 7-8/03/2019 ומיועד לרצים בודדים, זוגות, רביעיות ושמיניות ומשלב אתגר אישי וקבוצתי.

    מדובר במסלול של 24 שעות המשלב אתגר ספורטיבי, היסטוריה ונוף קסום באזור ניצנה.

    המסלול:

    מסלול מגוון ושטוח ברובו (כ 70 מטר עליה מצטברת) באורך 11.5 ק"מ, באתרים השונים בניצנה.
    התחלה וסיום המסלול בבריכה בניצנה.
    לאורך המסלול 2 תחנות הזנה שיאפשרו לרצים להתרענן ולהחזיר אנרגיות.
    המסלול מסומן היטב לכל אורכו ומואר היטב בלילה ע"י נורות LED.

    מי מנצח:

    הקבוצה שצוברת את מספר ההקפות הגדול ביותר של המסלול ב- 24 שעות.

    מה עוד:

    לינה בתנאי קמפינג במתחם מפנק, הכולל שירותים ומקלחות, בריכת שחייה מחוממת, פינות קפה, מוזיקה וסרטים, קפה, מרק, בירה, פוייקה קבוצתי ועוד…
    אנדורפינים, אדרנלין, ומינגלינג במקום אחד 🙂

    מוזמנים להירשם עם הקופון : LYC2419
    לינק להרשמה : https://www.znook.co.il/R/Main.aspx?ID=GOOKshSuydQ%3d

    יש לכם שאלות ? אנחנו כאן בשבילכם

    לעמית מנהל הפקה – 0503908928

    לגווין מנהל מקצועי – 0526980777

    Email: challenge24israel@gmail.com

  4. רוני ליף הגיב:

    הנושא המנטאלי הוא מעניין מעין כמוהו.
    יופי של כתיבה.
    אני עושה אימונים של חשיפה לקור, יושבת במי קרח 3 דקות ויותר 3 פעמים בשבוע.
    למעוניינים להתנסות ניתן ליצור קשר ולהגיע לקליניקת המים שלי בכפר שמריהו בה יש בריכת קרח, בריכה מחוממת 35.5 מעלות וניתן לעשות טיפולי התאוששות אידיאליים.
    לפרטים מוזמנים ליצור קשר בפרטי
    רוני – 0544228018

    • אסף לב הגיב:

      בשמחה רוני; תמיד ממליץ על הטיפולים שלך וכל שכן "חשיפה לקור" שזה דבר נהדר המשפר ביצועים והתאוששות בדרך נהדרת.

      המשיכי להצליח,
      אסף

  5. אסף לב הגיב:

    לרוב כאשר אני מעלה כתבות אני שולח למספר אנשים אשר דעתם חשובה לי. כמובן עלו שאלות מעניינות ובין השאלות בלט עניין ההשקה שבין ביצוע פעולות ספורטיביות, דינמיות אירוביות ומתמשכות והקשר שלהם אל החיים, אל חדר המיטות והקשר הזוגי בכלל. אינני סטטיסטיקאי ואינני גניקולוג ובכל זאת, דבר או שניים אני מכיר, שומע, ספורטאים באים ומספרים לי . . הפעילות הזו משביחה ומשפרת את זרימת הזרע אצל הגברים, היא מרגיע אותם / אותנו (תמיד תחשבו על כך שהאדם הוא "יונק על" ואם תביטו מדי פעם בנשיונל תראו להקת אריות עצבנית עד אשר מגיעות הלביאות וקורה מה שקורה ואז נהייה שקט יותר, רגוע יותר . . ) וגם כמובן אצל נשים היא עושה טוב, אבל שם זה מעט מורכב יותר . . . וזה כבר לפוסט אחר וארוך הרבה יותר . . .

    ושוב, נחבר זאת לחיים, כן – סקס ובמיוחד ב"ימי הקורונה" המוזרים הללו מחייב התייחסות רצינית בדיוק כשם שאני עושה אימוני עליות, טמפו או אינטרוולים. הם קשים במהלך הביצוע ומתגמלים מאוד בסיומם ולכן, אם קודם דיברנו על "עשו ספורט" הרי שאני מבקש להוסיף כרגע "עשו . . חיים", זה חשוב, בריאותית, גופנית, פסיכולוגית, כללית וזה כמובן, לגישתי.

    תודות,
    אסף לב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.