קפה – האם בריא לנו בכלל ולספורטאים בפרט ? חברות, חברים – קבוצת ריצה בכפר – סבא, "רצים עם אסף" שווה לקרוא, להקשיב וליישםאנו הספורטאים ידועים כבעלי מודעות רבה והקשבה עצמית לגופנו ולבריאותו. מצורף מאמר של ידידתי עדנה מינץ אודות הקפה, השפעתו על בריאותנו ותחליפי הקפה המצויים בשוק. תעשיית הקפה היא השנייה בגודלה אחרי תעשיית הנפט, ואין זה מפתיע שההתמכרות לקפה היא אחת מהנפוצות והקשות בעולם. עדנה מינץ מסבירה לנו למה כדאי לוותר על הקפה ואיך אפשר לחיות בלעדיו, שינוי אחד בכל פעם לקראת בריאות טובה יותר.

שינויים אינם דבר של מה בכך ודורשים מאמץ פיזיולוגי ונפשי – מוזמנים להקשיב ממש כאן ל"הסכת" שלי על אימון מנטאלי וגופני🔊. המאמץ גדול כל כך עד שבני אדם מתקשים לשנות הרגלים, גם כשהם רוצים בכך עד מאוד וגם כשהם חייבים בכך לשם בריאותם. ההתמכרויות הכי קשות שלנו הם לקפה, לאלכוהול, לסוכר, לפחמימות, לשומנים, לשוקולד ולסיגריות; לא פעם הן נובעות מהרצון לספק מחסורים שאינם רק מזון, אלא גם נפשיים. אחד מסוגי המזון שיש לנו רומן מיוחד איתו הוא הקפה. כאמור, תעשיית הקפה היא התעשייה השנייה בגודלה בעולם אחרי תעשיית הנפט. רשתות בתי הקפה מציעות סוגי קפה ריחניים עם ניחוחות הרודפים אחרינו בכל מקום. שימו לב שניחוח הקפה בעת הטחינה או החליטה משכר למדי, אולם כשעומדים ליד מי ששתה קפה, הריח העולה מפיו אינו נעים.

קפה

קפה שחור

קיימים מחקרים רבים ושונים המצדדים בשתיית קפה או השוללים שתיית קפה. יש מחקרים הטוענים שקפה משפר את רמת הסוכרת ויש כאלה הטוענים להפך, שקפה מעורר סוכרת. אבל יש עובדות שאי אפשר להתווכח עמן. קפה מכיל רעל אלקלואיד ממשפחת המתילקסנטינים בשם קפאין, חומצה טאנית בריכוז של שישה אחוזים וחומצה אוקסלית (המפריעה לספיגת סידן וברזל). קפאין משפיע כמעט על כל מערכות הגוף שלנו, ובעיקר על מערכת העצבים. הוא עובר בכבד מטבוליזם על ידי קבוצת ציטוכרום P-450. קפה נמס מזיק אף הוא; בתהליך מיצוי הקפאין משתמשים בחומרים רעילים כמו אצטון, כוהל וכלורופורם. קפה נמס נטול קפאין מכיל גם אלומיניום, שכן, בתהליך קליית הקפה נוצרים חומרים מסרטנים שאחד מהם נקרא אקרילמיד.

הקפאין משבש את פעולת האנזימים השונים במערכת העיכול, מגביר את חומציות השתן וגורם לשינויים מטבוליים. בעת שתיית קפה נוצרים דפוסי התנהגות המוכרים ממצבי הישרדות: קצב הנשימה והלב גוברים, אדרנלין מופרש לזרם הדם ומאלץ את הכבד להפריש גלוקוז ממאגרי הגליקוגן, השרירים נעשים דרוכים והלבלב מפריש אינסולין כדי להוריד את רמת הסוכר בדם. הקפה גורם לעלייה בלחץ הדם, לנדודי שינה ולחרדה, ומגביר את קצב הלב ואת קצב הנשימה. קפה יוצר תלות כי הוא סם פסיכו אקטיבי. עוד, שתיית קפה בעייתית למי שיש בעיות בכיס מרה. נוסף על כך, הקפאין מעלה את רמות ההומוציסטאין (סוג של חומצת אמינו) בדם. ככל שמרבים בשתיית קפה, כך הגוף הולך ונחלש. קשה לו לגייס הורמוני מרץ ללא חומרים מגרים, ופרצי המרץ מוגבלים בזמן ופוחתים לאחר כמה שעות. עייפות יתר פוקדת את הגוף כשהשפעת הקפאין פגה. אם אתה מכירים את התופעה של חולשה ושל עייפות, הנוחתות כאשר לא שתיתם קפה כהרגלכם, ואם אתם נתקפים בכאב ראש, קרוב לודאי שפיתחתם תלות קפאין (בתנאי שאתם צורכים יותר משני ספלי קפה ליום).

אז מה אפשר לצרוך במקום הקפה האהוב ? קיימים תחליפי קפה שונים, כמו צ'יקוריה של LEROUX (מצמח העולש), קפה דגנים של עלית או FINI BIO (מופק משעורה, מתאנים ומעולש) ואפילו קפה מחרצני תמר קלויים. תה כחליטת צמחים הוא תחליף מצוין ואינו מכיל קפאין. חשוב שהגמילה מקפאין תלווה בתרגול יוגה, מדיטציה או טאי צ'י ובמשוב ביולוגי; נשים לב, רק כעבור 60 יום לפחות אפשר לראות את יתרונות השחרור מקפאין.

תחליף קפה – משקה קפוצ'ינו מוקה, אף על פי שקקאו מכיל קפאין, אחוז הקפאין בו זניח; כמו – כן, ניתן להשתמש גם באבקת חרובים.
החומרים ל 6 כוסות:
5 כוסות חלב שקדים
1 כוס אגוזי קשיו
1/4 כוס אבקת קקאו אורגני
1/2 כוס סירופ אגבה
3 כפות אבקת תחליף קפה
אופן ההכנה:
מערבבים בבלנדר שתי כוסות חלב שקדים עם יתר המצרכים עד שמתקבל מרקם חלק. מוסיפים את יתר חלב השקדים ומערבבים בבלנדר שוב ומגישים חמים או קר. הערה: להכנת חלב שקדים משתמשים ב=¼1 כוסות של שקדים מקולפים שהושרו ללילה במים, וטוחנים בבלנדר עם חמש כוסות מים ומסננים בבד חיתול. כשאנחנו מעניקים לגוף מזון איכותי ומתאים, הוא יגמול לנו בבריאות, באנרגיה ובהרגשה טובה.

עדנה תשמח לקבל משוב בדוא"ל mintzedna@gmail.com
הכותבת היא תזונאית, יועצת בתזונה טבעית, מייסדת חוות הבריאות "מצפה אלומות" ותודה לירחון "חיים אחרים" מקבוצת מוטו תקשורת שאישר את העלאת המאמר.

תודה שוב לעדנה על המאמר המשכיל; עכשיו, גם כשאנו יודעים יותר – עדיין הבחירה בידינו.

אסף

אימון טריאתלון ומנטאלי לספורטאים

הצטרפו אלינו בפייסבוק 

 

הרצאת אנרגיה ודיוק: אסף לב

הרצאת אנרגיה ודיוק: אסף לב

 

אסף לב
אסף לב
במהלך לימודי לתואר שני במנהל עסקים, ראיתי מקרוב המון אנשים עייפים שצריכים משהו שיזין אותם: תחושה טובה, אנרגיה חיובית – משהו מעבר שיאפשר להם לא רק להתמודד, אלא לשגשג בכל תחום בחיים; בדיוק אז הבנתי את מקומי ותפקידי כאן: לאמן! מנטאלית וגופנית, ערכית ותודעתית. אז נעים מאוד👍 אני אסף לב, מאמן מנטלי ומאמן טריאתלון; ספורטאי פעיל, "איש ברזל", מרתוניסט ומאמין בספורט אירובי: תנועה, רכיבה, שחיה וריצה בעיקר - כדרך חיים! הגדרה עצמית - השכמה מוקדמת בבוקר וניהול אורח חיים בריא ושליו ככל שניתן. יזם, מקים ומאמן קבוצת הריצה בכפר-סבא: "רצים עם אסף" וקבוצת הרכיבה של כפר סבא - ונהנה מכל רגע. ♥ מאמן אישי לחיים, לזוגיות, לספורטאים, למנהלים, וגם לאנשים עם "צרכים מיוחדים": שיחה, תנועה, אמונה, העצמה, נאמנות והכי חשוב: חברות.💯

11 Comments

  1. אסף לב הגיב:

    לאחרונה נפגשתי עם איש חכם, גל ראן מחברת "ראן צמחים" ודנו בהשלכות ובהתמכרות לקפה – אני, לצערי, שותה כ 7 כוסות ביום …. והוא הסביר לי שניתן ועדיף לשתות קפה מבושל ולא בוץ (מים על אבקה) וכן, עדיף לשתות קפה עם הל, על פני קפה בוץ רגיל.

    מצאתי זאת מעניין ומועיל, עבורי.

    אסף לב

  2. איציק הגדול זכאי הגיב:

    תחליטו מה אמת.
    כותב אתה שלא בריא קפה ובמיוחד נס קפה. בעוד שאתה כותב שאתה שותה ביום שבע כוסות.

    • אסף לב הגיב:

      איציק שלום,

      תודה על תגובתך.
      מעולם לא אמרתי או טענתי שאני חף מקשיים ו / או חולשות; אחת מהן, היא, כאמור, קפה שחור.
      7 כוסות כשם שאני שותה זה בפירוש יותר מדי ואני עובד ויחסית בהצלחה על צמצום הכמות,

      בברכת יום נעים.

      אסף

  3. […] ממצאי מחקרים קליניים בנושא האספרטיים – ב-1991 פרסם ה – NIH האמריקאי National Institute of Health) ) סיבות מדוע להימנע מצריכת אספרטיים, ביניהן רשימה ארוכה של תופעות לוואי חמורות. הסכנות הבריאותיות הטמונות באספרטיים הוכחו באופן חד-משמעי במחקרים עצמאיים (שלא מומנו ע"י תעשיית המזון). סכנות אלה אינן ידועות לרוב צרכני האספרטיים בעיקר כתוצאה ממערך שיווקי ומנגנון יחסי ציבור "משומנים" היטב המיועדים להגן על מחזור מכירות של טריליוני דולרים בשנה. עוד על קפה והשפעותיו ניתן לקרוא כאן את עדנה מינץ […]

  4. מאיר הגיב:

    רק לפני שנתיים התחלתי לשתות קפה. אני שותה כוס אחת ליום, וזה בהחלט שיפר לי תפקודים פיזיולוגיים.
    אני יותר אקטיבי, ופחות עייף.
    קראתי גם שכוס קפה אחת ליום מפחיתה סיכוי לחלות באלצהיימר או שבץ. שווה.

  5. הזאב הטוב הגיב:

    כדאי לעדכן את המאמר שלעיל. הגעתי לאתר הזה במקרה (חיפשתי מידע ספציפי בנושא קפה), קראתי את המאמר ואני לא מסכים עם רובו. כיום (2019) רוב המחקרים בנושא קפה מראים שיש לו יותר תועלות מאשר נזקים. לדוגמה – כולל אנטיאוקסידנטים שעוזרים לשמור על המוח גם בגיל מבוגר. לדעתי כדאי לשנות את ההמלצה מ"יש להמנע מקפה" ל"שתיית קפה בצורה מתונה אינה מזיקה ואף עשויה לעזור בתחומים שונים". יום נעים, אני הולך ללגום את הקפה שחור עם הל שהכנתי לי

    • אסף לב הגיב:

      היי ותודה על תגובתך;
      שמע, קפה זו אחת התעשיות הגדולות וכן הרווחיות בעולם! גם אני צרכן "כבד" של קפה ובכל זאת, כנראה ובהתאם למחקרים שאני קורא יותר מדי קפה זה פחות מומלץ נניח מכוס תה. שוב, כל אחד גישתו ואמונותיו כל עוד אנו שומרים על איזון!

      יום טוב,

      אסף

  6. עופר הגיב:

    הייתי שמח לדעת אם מומלץ לשתות כוס או שתיים או לא לשתות בכלל ואיזה סוג קפה שחור ואיזה נס קפה עדיף תודה עופר

    • אסף לב הגיב:

      היי עופר ותודה על שאלתך,
      אני בהחלט ממליץ לשתות כוס קפה או שתיים ביום; אישית, אני "חוטא" בקצת יותר מזה ואז לעתים קשה לי להירדם בלילה
      אישית, אני מאוד אוהב קפה של עלית וקפה שחור חזק ו / או קפה של ערבים או של תימנים עם חוואג' שזה למעשה זנגביל עם קינמון –
      אינדיבידואלי לחלוטין, מה שכיף לך, טעים לך וכן, מעורר אותך ובהתאמה גם סוג – מותג הקפה; בכל מקרה, ללא סוכר ואז אתה "מרגיש" את הקפה..

      זכור גם שלגישתי – קפה זו פעולה חברתית, בכיף שכזה . .

      כל טוב,
      אסף

  7. אסף הגיב:

    בתור 1 שאוהב קפה, אני רוצה לומר שלי אישית קפה לא עושה טוב, אם אני שותה יותר מכוס 1 ולפעמים גם רק כוס 1 מספיקה בשביל שאני ארגיש צרבות, סטרס, מתח, לחץ, הרבה לחה בגרון ועוד תסמינים…
    קפה זה בגדול באמת רעל! ובטח שיש מחקרים לטובת קפה כי מי יפיל תעשייה שמגלגלת כל-כך הרבה כסף? זה בדיוק כמו שמוכרים לנו כמה חלב זה בריא ולא סידן! זה בולשיט הכל בסוף זה כסף! אל תיפול בפח עם מחקרים! היום אומרים ככה ומחר יגידו אחרת… בולשיט! הכי חשוב זה להיות מודע לעצמך ולשים לב איך משפיע עלינו כל דבר שאנחנו מכניסים לגוף שלנו…

    • אסף לב הגיב:

      תודה אסף, כתבת יפה; מכין לי בדיוק כוס קפה וכן, אני שותה יותר מדי קפה . . .

      שבוע טוב,

      אסף לב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.