בני האדם הם מערכת ביולוגית פתוחה, המבצעים פעילות גופנית בסביבות שונות, ואזורי אקלים משתנים. כמערכת ביולוגית פתוחה, אנו מקיימים קשר עם הסביבה ומבצעים פעילות גופנית, במטרה להיטיב את סיכויינו לשרוד. אולם קשר זה טומן בחובו גם סכנות מספר, לעיתים אף סכנת מוות.

כאשר אנו דנים ביכולות אקלום, אנו בוחנים את יכולתנו כבני אדם לבצע פעילות גופנית, ולשרוד בסביבות משתנות כגון פעילויות בתנאי חום, קור, בגבהים ופעילות במעמקים. אקלום מתנהג ברוב המקרים בדיוק כמו רכישת כושר גופני, או בעת אימון גופני ויעדים מתחום הכושר הגופני האישי, על כן חייבים להפנים מספר חוקים בהקשר זה:

1. זהו תהליך האורך זמן ואינו קורה בבת אחת.

2. התוצאה איננה נצחית – היא תעלם כאשר הגירוי על הגוף יעלם.

3. התוצאה היא ספציפית לתהליך ולגירוי המושת על הגוף.

4. כתהליך, אנו נדרשים לחשיפות רבות ונשנות עד השגת אקלום מלא.

5. אקלום אורך לרוב בין עשרה ימים לשבועיים ימים ולא פחות.

6. יכולות האקלום נבחנות באופן עקרוני ללא עזרים חיצוניים, אלא בהתייחסות ליכולות הגוף לבדו.

7. גנטיקה, גיל, מין, רמת כושר גופני, ועוד ישפיעו , כולם, על יכולת וקצב האקלום.

8. אקלום הוא ספציפי גם בתוך תחום מסוים – אקלום להליכה אינו מהווה אקלום לריצה.

9. האקלום נדרש בכל מערכות הגוף.

בעת פעילות גופנית בסביבה חמה, כאשר הסביבה חמה יותר מגופנו, אנו סופגים חום, ולכן חום הגוף עולה. על מנת לקרר עצמנו אנו משתמשים באידוי, הסעה, הולכה, וקרינה. אידוי דרך הזיעה משמש את הדרך העיקרית לקירור בזמן פעילות גופנית. נוסף על חום הסביבה, מטבוליזם פנימי מוסיף חום, שכן הצורך לקיים תהליכים ביולוגיים וכדומה, מייצר חום מטבולי פנימי.

פעילות גופנית בסביבה חמה טומנת בחובה מספר סכנות, אשר אפרט ואסביר בקצרה:

1. בפעילות גופנית, חלק מתפוקת הלב מוסטת אל ההיקף על מנת לסייע בהזעה, ולכן פחות דם מגיע אל השרירים ושאר הגוף.

2. זיעה כוללת מים הנלקחים מפלסמת הדם, לכן הדם נעשה צמיגי יותר, ומתנגד יותר לרצון להזרים אותו. עובדה זו בעלת חשיבות רבה שכן היא משפיעה על מספר מדדים חשובים בכלל, ובפעילות גופנית בפרט:

1) לחץ הדם עולה. שכן הניסיון להזרים דם צמיגי יותר דורש השקעת אנרגיה רבה יותר.

2) נפח הפעימה קטן, שכן הדם מתנגד יותר לרצון להוציאו מהלב.

3) קצב הלב עולה, שכן נפח הפעימה קטן, ועדיין תפוקת לב מסוימת נדרשת לפעילות.

4) תפוקת הלב קטנה, שכן העלייה בקצב הלב בשלב מסוים אינו יכול לאזן את הירידה בנפח הפעימה.

5) מקטע הפליטה קטן, בשל ירידת נפח הפעימה, אשר הינו מרכיב חשוב בחישובו. מדד זה מראה על יעילות הולכת וקטנה של הלב.

6) השימוש בגליקוליזה עולה, לאור העובדה כי אספקת החמצן יורדת, עקב הירידה בתפוקת הלב, ועלייה בצמיגות הדם.

7) חומציות הדם עולה, שכן השימוש הגובר בגליקוליזה, ומנגד תפוקת לב קטנה יותר, מייצרים מחד חומצת חלב רבה יותר, ומאידך היכולת לסלק חומצת החלב קטנה.

8) ככל שיותר מים נלקחים מהדם, כך עולה חום הגרעין יותר ויותר. מכיוון ומידת ההזעה תלויה בחום הגרעין, הרי שאנו נכנסים למעגל קסמים מסוכן. ההזעה גוברת תוך איבוד חומרים חשובים לפעילות תקינה כגון מינרלים ואלקטרוליטים.

3. חום מטבולי המיוצר בתוף הגוף לאור הרצון לבצע פעילות גופני, מעלה עוד יותר את חום הגרעין, ולכן משפיע על האמור בסעיף שלעיל, עוד יותר.

4. אידוי מוצלח של טיפת הזעה הוא הכרחי לשם סילוק החום מהגוף אל הסביבה. כאשר רוח באה במגע עם טיפת הזיעה היא עוזרת לתהליך האידוי, ובכך אדי המים יחד עם החום עוברים אל הסביבה.

5. לחות באחוזים גבוהים בסביבת המתאמן, יפגעו בתהליך האידוי, שכן לסביבה הרוויה במים, לא יהיה מקום לקלוט את טיפת הזיעה, ולכן טיפה זו יחד עם החום האגור בה עלולים להישאר על הגוף, ולהמשיך לחמם אותו.

6. ביגוד והנעלה לא מתאימים לתנאי השטח והאקלים עלולים להוות גורם מסכן נוסף, אשר יגרום לאגירת חום אל תוך הגוף, והעצמת התהליכים הפיזיולוגיים המסוכנים המתוארים מעלה.

פעילות בסביבה חמה, כמו כל פעילות אחרת, חייבת להיות מתוכננת היטב. תכנון זה חייב לכלול מספר נקודות:

1. ביגוד והנעלה מתאימים ואווריריים עד כמה שניתן.

2. אספקת מים נכונה וצוננת.

3. כובע.

4. קרם הגנה מפני השמש.

5. סביבה מוצלת עד כמה שניתן.

6. אמצעי תקשורת כלשהו, לשם הזעקת עזרה.

7. ריצה לפחות לכיוון אחד כנגד הרוח, או לא לבצע ריצה ביום ללא רוח, שבו החום גבוה.

על מנת להגיע לאקלום יש לחשוף את הגוף למספר חשיפות נשנות משך שבועיים ימים, ברציפות, או כל עוד מבצעים פעילות גופנית בתנאים אלו.

יש לראות הפסקה של יותר משלושה ימים, כסיבה טובה להתחיל בתהליך האקלום, אם הושג עד כה.

הכותב:

עידן אמזלג הבעלים ומייסד של סטודיו 2AIM לאימונים פונקציונאליים ויוגה במוריה 16, חיפה. עידן אמזלג הינו פיזיולוג,המתמקצע באימון כושר פונקציונאלי ומורה להאטה ואשטנגה יוגה.

עידן אמזלג מתמחה באימון אישי אחד על אחד ובאימון קבוצות קטנות באמצעות שיטת אימון ייחודית.