הגנה עצמית, הנה דיסציפלינה ספורטיבית יומיומית החייבת להיות שזורה או לפחות מוכרת בחייו של כל אדם, ככל שנטמיע אותה בגיל צעיר יותר, כך תיטיב עם התלמיד.

כמובן שאין זה משנה האם זה ג'ודו ( ביפאנית: ג'ו – רכה, דו – דרך ), קראטה ( 'יד ריקה' – בשתי משמעויות: מכלי נשק ומכוונת זדון), "ג'ו ג'וטסו" ( שם כולל לאמנויות לחימה בהן עשו שימוש הסמוראים ), או, דניס הישרדות (המשלבת כמה אומנויות לחימה מענפים שונים). אגב, האחרון נודע ברחבי המדינה עת בן מיעוטים ניסה לתקוף שני נערים באזור הרצליה ואלו, לא נרתעו ותקפו אותו בחזרה בעזרת התרגילים אותם לימד אותם זה.

אימון בסיסי להגנה עצמית (26)

העיקר והחשוב בכל האמור לעיל הוא שנדע אלמנטים בסיסיים של הגנה עצמית ובכלל זה, נחוש בטוחים ומוגנים יותר מפני הסביבה עימה אנו באים במגע; כל שכן, עבורינו הישראלים, החיים במציאות מזרח תיכונית מורכבת למדי. להלן עיקרי הדברים:

ישנם המון אלמנטים מרשימים בתורות לחימה אלו שביניהם אמנה כמה אשר שבו את ליבי כבחור צעיר ובעטיים התחלתי אני להתאמן בענפים אלו.

1. כבוד לזולת – אתה לא רוצה לגרום ליריב שלך נזק במזיד או נזק בלתי הפיך. אתה רוצה לשתק אותו, להכניע אותו, לגבור עליו ומיותר לציין בדרכים לגיטימיות ומוסכמות. אגב כך, גם בקרבות רחובות קיימים על פי רוב "כללי משחק" – כמה נגד כמה, איזה "כלים במשחק" ואיזה לא וכדומה.

2. המאמן – המאמן הוא מעין מנטור המלווה אותך מגיל צעיר מאוד ( 8 לערך ) ועד היותך אדם בוגר ובכלל. הוא מהווה סמכות, כמעט בלבדית, במגוון תחומים של החיים ומהווה בהם יועץ ומחנך, מהווה מודל לדוגמא אישית וערכית גבוהה ביותר.

3. כבוד, אמונה ומשמעת – כאמור, היריב שלנו זוכה לכבוד כמתבקש ממערכת הגומלין והיחסים בין בני אדם. הכבוד שלנו אליו ואל עצמינו מלווה אותנו בכל פעולה, בין אם זה, ריתוק או הכנעה ולעיתים גם כניעה. המשמעת נוגעת בכל תחומי החיים ובכלל זה, תזונה, הבנה והפנמה של עוצמת הכוח שניתן לנו בלימוד תורות הלחימה, אי פגיעה בבעליי חיים ואחרים.

4. דרכו של לוחם – המיומנות אותם אנו נרכוש ילוו אותנו בכל חיינו וכמעט בכל תחום – גמישות (פיסית ונפשית), שלווה, ריקוד ותנועה, הרמוניה, אסתטיקה, הכרת תודה ועוד.

5. תודעה – היכולת שלנו לשלוט בגופינו ובתודעתנו הנן יכולות פנימיות מובהקות אשר מקרינות על דרכינו ועל דרך החינוך שאותה נוכל להנחיל בעתיד לילדינו. בדרך זו נוכל לעזור ליצור עולם מעט שפוי יותר ובכלל זה בריא יותר – תודעתי גופני ותודעתי נפשי.

6. חוסן נפשי –  אנשים אשר יעסקו בפעילות גופנית שבכללה ישולבו גם אלמנטים של הגנה עצמית, יהיו על פי רוב "חזקים בראש" ובעלי יכולת התגברות גבוהה יותר על מכשולי החיים השונים.

7. למידה – הלמידה והתפתחות המחשבה והיצירה אינם נפסקים ל ע ו ל ם.

 לסיכום,

מקורן של מרבית האומניות במזרח הרחוק. האמנויות יונקות משורשים עתיקים, אולם ההתגבשות של רובן לצורה בה הן נלמדות כיום, נוצרה במאה השנים האחרונות. מעניין לציין שהופעת אבק השריפה ובכלל זה התפתחות הנשק הופיע לראשונה במזרח הרחוק, אולם לדידם של מקבלי ההחלטות שם, אין זה ראוי לגבור על יריבך באמצעים אלו וכך, הוכנס אבק השריפה לעוד כ 200 שנה בחזרה לארון….באופן אישי – בהיותי בחור צעיר לפני כ 35 שנה לערך, התוודעתי אל מספר אומניות לחימה אשר תרמו לביטחוני האישי, הן בפן הנפשי – חברתי והן בצד התחושתי – סביבתי. (באותם ימים, הרבה לפני הניידים והמחשבים, ילדים בילו המון ברחובות, הלכו לבד לבית – הספר ואף חזרו ממנו (ישמור אלוהים) בטרמפים – כן, זה העניין הזה שאתה עולה לאוטו של אדם שעל פי רוב אין לך עימו שום היכרות מוקדמת).

כיום, אני בן 43 ובראייה זהירה ועדינה לאחור, אני חש שאלמנטים שונים הקיימים בי ומועברים בכל יום לילדיי ולסביבה עימה אני בא במגע, אם כמנהל מכירות ואם כמאמן טריאתלון, נשענים במידה לא מבוטלת על אותן יסודות שספגתי כילד מתורות לחימה אלו; מומלץ לנסות.

בברכת הספורט,

אסף לב