קפה – האם בריא לנו בכלל ולספורטאים בפרט ? אנו הספורטאים ידועים כבעלי מודעות רבה והקשבה עצמית לגופנו ולבריאותו. מצורף מאמר של ידידתי עדנה מינץ אודות הקפה, השפעתו על בריאותנו ותחליפי הקפה המצויים בשוק. תעשיית הקפה היא השנייה בגודלה אחרי תעשיית הנפט, ואין זה מפתיע שההתמכרות לקפה היא אחת מהנפוצות והקשות בעולם. עדנה מינץ מסבירה לנו למה כדאי לוותר על הקפה ואיך אפשר לחיות בלעדיו, שינוי אחד בכל פעם לקראת בריאות טובה יותר.

שינויים אינם דבר של מה בכך ודורשים מאמץ פיזיולוגי ונפשי. המאמץ גדול כל כך עד שבני אדם מתקשים לשנות הרגלים, גם כשהם רוצים בכך עד מאוד וגם כשהם חייבים בכך לשם בריאותם. ההתמכרויות הכי קשות שלנו הם לקפה, לאלכוהול, לסוכר, לפחמימות, לשומנים, לשוקולד ולסיגריות; לא פעם הן נובעות מהרצון לספק מחסורים שאינם רק מזון, אלא גם נפשיים. אחד מסוגי המזון שיש לנו רומן מיוחד איתו הוא הקפה. כאמור, תעשיית הקפה היא התעשייה השנייה בגודלה בעולם אחרי תעשיית הנפט. רשתות בתי הקפה מציעות סוגי קפה ריחניים עם ניחוחות הרודפים אחרינו בכל מקום. שימו לב שניחוח הקפה בעת הטחינה או החליטה משכר למדי, אולם כשעומדים ליד מי ששתה קפה, הריח העולה מפיו אינו נעים.

קפה

קפה שחור

קיימים מחקרים רבים ושונים המצדדים בשתיית קפה או השוללים שתיית קפה. יש מחקרים הטוענים שקפה משפר את רמת הסוכרת ויש כאלה הטוענים להפך, שקפה מעורר סוכרת. אבל יש עובדות שאי אפשר להתווכח עמן. קפה מכיל רעל אלקלואיד ממשפחת המתילקסנטינים בשם קפאין, חומצה טאנית בריכוז של שישה אחוזים וחומצה אוקסלית (המפריעה לספיגת סידן וברזל). קפאין משפיע כמעט על כל מערכות הגוף שלנו, ובעיקר על מערכת העצבים. הוא עובר בכבד מטבוליזם על ידי קבוצת ציטוכרום P-450. קפה נמס מזיק אף הוא; בתהליך מיצוי הקפאין משתמשים בחומרים רעילים כמו אצטון, כוהל וכלורופורם. קפה נמס נטול קפאין מכיל גם אלומיניום, שכן, בתהליך קליית הקפה נוצרים חומרים מסרטנים שאחד מהם נקרא אקרילמיד.

הקפאין משבש את פעולת האנזימים השונים במערכת העיכול, מגביר את חומציות השתן וגורם לשינויים מטבוליים. בעת שתיית קפה נוצרים דפוסי התנהגות המוכרים ממצבי הישרדות: קצב הנשימה והלב גוברים, אדרנלין מופרש לזרם הדם ומאלץ את הכבד להפריש גלוקוז ממאגרי הגליקוגן, השרירים נעשים דרוכים והלבלב מפריש אינסולין כדי להוריד את רמת הסוכר בדם. הקפה גורם לעלייה בלחץ הדם, לנדודי שינה ולחרדה, ומגביר את קצב הלב ואת קצב הנשימה. קפה יוצר תלות כי הוא סם פסיכו אקטיבי. עוד, שתיית קפה בעייתית למי שיש בעיות בכיס מרה. נוסף על כך, הקפאין מעלה את רמות ההומוציסטאין (סוג של חומצת אמינו) בדם. ככל שמרבים בשתיית קפה, כך הגוף הולך ונחלש. קשה לו לגייס הורמוני מרץ ללא חומרים מגרים, ופרצי המרץ מוגבלים בזמן ופוחתים לאחר כמה שעות. עייפות יתר פוקדת את הגוף כשהשפעת הקפאין פגה. אם אתה מכירים את התופעה של חולשה ושל עייפות, הנוחתות כאשר לא שתיתם קפה כהרגלכם, ואם אתם נתקפים בכאב ראש, קרוב לודאי שפיתחתם תלות קפאין (בתנאי שאתם צורכים יותר משני ספלי קפה ליום).

אז מה אפשר לצרוך במקום הקפה האהוב ? קיימים תחליפי קפה שונים, כמו צ'יקוריה של LEROUX (מצמח העולש), קפה דגנים של עלית או FINI BIO (מופק משעורה, מתאנים ומעולש) ואפילו קפה מחרצני תמר קלויים. תה כחליטת צמחים הוא תחליף מצוין ואינו מכיל קפאין. חשוב שהגמילה מקפאין תלווה בתרגול יוגה, מדיטציה או טאי צ'י ובמשוב ביולוגי; נשים לב, רק כעבור 60 יום לפחות אפשר לראות את יתרונות השחרור מקפאין.

תחליף קפה – משקה קפוצ'ינו מוקה, אף על פי שקקאו מכיל קפאין, אחוז הקפאין בו זניח; כמו – כן, ניתן להשתמש גם באבקת חרובים.
החומרים ל 6 כוסות:
5 כוסות חלב שקדים
1 כוס אגוזי קשיו
1/4 כוס אבקת קקאו אורגני
1/2 כוס סירופ אגבה
3 כפות אבקת תחליף קפה
אופן ההכנה:
מערבבים בבלנדר שתי כוסות חלב שקדים עם יתר המצרכים עד שמתקבל מרקם חלק. מוסיפים את יתר חלב השקדים ומערבבים בבלנדר שוב ומגישים חמים או קר. הערה: להכנת חלב שקדים משתמשים ב=¼1 כוסות של שקדים מקולפים שהושרו ללילה במים, וטוחנים בבלנדר עם חמש כוסות מים ומסננים בבד חיתול. כשאנחנו מעניקים לגוף מזון איכותי ומתאים, הוא יגמול לנו בבריאות, באנרגיה ובהרגשה טובה.

עדנה תשמח לקבל משוב בדוא"ל mintzedna@gmail.com
הכותבת היא תזונאית, יועצת בתזונה טבעית, מייסדת חוות הבריאות "מצפה אלומות" ותודה לירחון "חיים אחרים" מקבוצת מוטו תקשורת שאישר את העלאת המאמר.

תודה שוב לעדנה על המאמר המשכיל; עכשיו, גם כשאנו יודעים יותר – עדיין הבחירה בידינו.

אסף

אימון טריאתלון ומנטאלי לספורטאים

הצטרפו אלינו בפייסבוק